De grondgedachte van praktijk Chinski is het geven van extra aandacht aan kinderen die dit nodig hebben in welke vorm dan ook. Chinski wil proberen een brug te slaan tussen het grote gat van het bestaande hulpaanbod en de grote hulpvraag van ouders en kinderen.
Doelstelling van Chinski is dat elk kind uniek is en er een passend aanbod gevonden moet worden. Kan dit niet binnen Chinski, dan heeft Chinski een groot netwerk hulpvelden en kan er gemakkelijk overgestapt worden, zonder herhaling van de hulpvraag.
Als je Chinski opzoekt bij de zoekmachine Google dan krijg je:
chiński – Chinees; de voornaamste taal die in China gesproken wordt.
In de Poolse taal staat Chinski voor het woord Chinees. Het Chinese schrift en de Chinese taal is onbegrijpelijk voor de meeste mensen in de Westerse wereld. Dit is ook waar veel kinderen mee te maken krijgen als zij zich ontwikkelen. Wat anderen “ gewoon ” begrijpen, is voor veel kinderen niet “ gewoon” te begrijpen. Voor veel kinderen is bijvoorbeeld leren lezen, leren rekenen of juist het begrijpen van anderen niet zo gewoon.
Deze kinderen ervaren hetzelfde als wat volwassenen ervaren als er Chinees gepraat wordt of er een Chinees boek gelezen moet worden. Het is onbegrijpelijk. Net zoals volwassenen les kunnen krijgen in de Chinese taal en het Chinese schrift, en Chinese gebruiken, hebben veel kinderen extra aandacht nodig om te leren om te gaan met onbegrijpelijke dingen die zij tegenkomen in hun ontwikkeling nederland. Daar komt de 2de betekenis bij kijken van Chinski.
Chi-n-ski is ook een afkorting van Children & Skills. Het is er voor alle kinderen en biedt steun bij alle vaardigheden die kinderen ontwikkelingen en/of waarmee zij tijdens hun ontwikkeling mee te maken krijgen.